niedziela, 23 lutego 2014

Ewolucja wózka cz.9 - lata 70-te i 80-te

     Kolejne pokolenie we wózkach. Tym razem kuzyn, dzieci mojej siostry, moich kuzynek. Wysypało się kilka oczekiwanych pociech, po przerwie kiedy urodziłam się ja. Dzieciaki już są dorosłe i niektóre mają już swoje dzieci. 
     Wózeczki nadal z dermy, ale lekkie i eleganckie, często z wzorami po bokach lub okienkiem. Dodatkowym wyposażeniem były szelki - puszorki, rozwieszane siatki na rączkach, koszyk pomiędzy kołami, grzechotki na gumce rozwieszane na budce. Materacyki w wózkach typu gondola były często wykonane z trawy morskiej, na to zakładało się prześcieradło, dodawało poduszeczkę, w budkach często wisiały szkaplerzyki na czerwonej wstążce - takie pomieszanie zabobonów z pobożnością, żeby wszystko, co możliwe chroniło niemowlę.

Andreas - syn koleżanki mojej siostry z NRD. Sierpień 1978r.
Sierpień 1979 rok. W wózku Bogna Nawrocka - moja siostrzenica.
Wózek był koloru rudego i moja mama kupiła go w "Alfie".
Wózek pcham ja.
Kolejna odsłona Bogny w wózeczku.
Bogna, maj 1979r.
Bogna, sierpień 1979r.


Mój kuzyn Adam Wartecki w uroczym wózku z okienkiem na świat.
Coś przytrzymuje dzielnie rączkami i nóżkami. Rok 1980.
W uroczym głębokim wózku leży
i słodko się uśmiecha Wojtek Gruszka
syn Beatki i Janusza. Zdjęcie zrobione
w lipcu 1981r. w Katowicach - Murckach
u dziadków Gruszków w ogrodzie.

Tu Wojtek w tzw. wózku sportowym,
który był używany zamiast dziecięcego 
siedziska (krzesełka). Obok karmiąca ręka Beaty.
Zdjęcie pochodzi z drugiej polowy 1981 roku.
Jak Wojtek był starszy to wyskakiwał z wózka,
 bo tak się palił do jedzenia (odwrotność niejadka).
Też Murcki, jadalnia u dziadków Gruszków.

Kuzyn Macieja - Tomek, Kiszewo 1984r.


Kuzyn Macieja - Tomek z mamą Anią, Kiszewo 1984r.

Weronika Filipińska na zdjęciu z mamą Rysią i jest to 1985 rok (wiosna).
To zdjęcie zrobione jest przed nieistniejącym już domem przyjaciółki Rysi
na ulicy Podchorążych. Wózek z białej dermy, uroczy, ale ciężki
do utrzymania w czystości.

Uroczo uśmiechnięty mój mały kuzyn Lukas Wartecki 
w spacerówce. Szwecja, lato 1986r.



Na koniec ciekawostka. Na stronie http://foto.karta.org.pl/ znalazłam poniższą fotografię, która łączy temat wózków z historią Polski. 

4.06.1989, Sztokholm, Szwecja. Wybory. Akcja informacyjna biura "Solidarności"
 - Komitet Obywatelski na trawniku przed ambasadą 
Oraz inna wcześniejsza fotografia z lat 80-tych :

13 grudnia 1982 Lund, Szwecja Kiermasz polski - "Polski Bazar Jesienny"
 zorganizowany przez polskich emigrantów.
I jeszcze parę perełek z Karty:

Luty 1976, Praga, Czechosłowacja Dom towarowy "Kotva",
 Na pierwszym planie dziecięce wózki, w tle z lewej półki z zabawkami.
Fot. Romuald Broniarek


14.04.1975, Warszawa, Polska Ulica Marszakowska,
 przejście dla pieszych, dziecko w wózku. Fot. Jarosław Tarań


18-20.02.1985, Zakopane, Polska Ośnieżona ulica, 
kobieta z dziecięcym wózkiem z płozami sanek w miejsce kółek, 
z prawej dwie osoby z nartami. Fot. Jarosław Tarań/KARTA [85-36], 
udostępniła Danuta Kszczot-Tarań.

2 komentarze:

  1. Więcej informacji o wózkach, bardzo mi się podobał ten wpis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wizytę i komentarz! jak tylko będę miała kolejne materiały, chętnie je dodam wraz z opisem. Niestety nie mam swoich nowych materiałów, a nie chce powielać informacji z neta.

      Usuń