środa, 7 czerwca 2023

Szwajcaria 2023 cz.3

 Dziś o dwóch wycieczkach.

    Pogoda nadal nas nie rozpieszczała, ale nie miało padać, a to było ważne. Pojechaliśmy do Grindenwaldu i poszliśmy na Alpiglen do schroniska. Niby to schronisko górskie, ale jednak ... restauracja. Po drodze piękne widoki i zapowiedź przetarcia nieba, co nastąpiło na chwilę i góry pokazało. W restauracji wypiłam najdroższe mleko w moim życiu (mając nadzieję, że jest od krowy - było z kartona), którego kubek kosztował tyle, co zgrzewka 6l.

    Niestety dalej nie szliśmy. Młodzież też nie poszła, bo szlaki były zamknięte ze względu na zagrożenie lawinowe. Słyszeliśmy odgłosy spadających lawin, brzmiało nieciekawie, trochę strach. Dzień wcześniej na Jungfrau zginął Kacper Tekieli.









Schreckhorn 4078m npm




Brandegg



Schronisko











    Spacer na Harder Kulm. W ogóle nie miałam tam iść. Miałam się tylko przejechać promem do miasta i wtedy nie uważałam, że to środek transportu, a atrakcja turystyczna. Ale wszyscy szli więc na też poszłam. Najpierw szukaliśmy ścieżki takiej nie oznaczonej, ale były pozamykane. Pewnie naprawiali albo coś.

Wyjaśnię, że Harder Kulm to wzniesienie górujące nad Interlaken, na którym jest restauracja (restauracje są wszędzie). Wejście jest dość ostro pod górę. Nie było to dla mnie łatwe. Syn wziął moje bagaże, sprzęt i asystował mi. No i widoki piękne na całe Interlaken. Co chwilę latali paralotniarze. Jestem ciekawa, czy bym się odważyła. Ale pewnie to nie na moją kieszeń...

Na samej górze - obowiązkowe piwko. O mleko już nie próbowałam pytać :-) No i cypelek fotograficzny, do którego w kolejce stało sporo osób, łącznie z kilkoma parami nowożeńców na sesje foto. Nadmienię tylko, że oni nie wchodzili jak ja, ale wjechali kolejką. Ja też w sumie chciałam, ale jak zobaczyłam ten ogon do kasy, to zrezygnowałam.

W drodze powrotnej czekała nas niespodzianka - azyl dla koziorożców. Nie lubię takich miejsc, ale są potrzebne. Okazało się, że dzień wcześniej urodziła się mała koziczka.



















12 komentarzy:

  1. Dommage pour les sentiers fermés.
    C'est très joli tout ces paysages. C'est vrai que les bouquetins enfermés cela fait de la peine, mais de nos jours y a t'il encore vraiment de la liberté pour les animaux...
    Bonne journée

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ces sentiers seront progressivement ouverts aux touristes. Bientôt les avalanches cesseront. Je n'irais probablement pas aussi loin de toute façon, mais les jeunes le feraient. Passe une bonne journée!

      Usuń
  2. I am sure that the cost of the milk was a great shock, Ludmila. Everyone I have ever talked to who has visited Switzerland remarks on how expensive it is. Maybe for your next vacation choose Slovenia. It’s a great country to visit and much more reasonable.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. It's true that Switzerland is expensive, but it was only a short holiday. Especially since I rarely travel abroad. It was really beautiful and I have a lot to remember. I haven't thought about Slovenia yet, but maybe someday I'll go there. I like ski jumping and I really admire Slovenian ski jumpers. I would like to see the ski jumping hill in Planica someday.

      Usuń
  3. I can well imagine your shock at the price of the milk, Ludmila, but everyone I know who has visited Switzerland says that it it the most expensive country in Europe. You are having a good time, however, and that's important. For your next venture outside Poland try Slovenia. It's a lovely country and very reasonable.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're so tempting me to go to Slovenia, I'll have to think about it. :-)
      A short trip out of season did not strain our budget, but the prices are high. Especially for Poles.

      Usuń
  4. Hi Ludmila!
    You got to see lovely views. I have never been to Switzerland or the Alps.
    I´m sure it was beautiful.
    Have a nice day /Marika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I was once in the Alps in Austria a long time ago. The high mountains are impressive, the views are beautiful. But I've also been to Sweden and I really enjoyed it.

      Usuń
  5. Espectacular reportaje, enhorabuena Ludmila!!!! Un fuerte abrazo desde el norte de España.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ¡Gracias! ¡Saludos desde Poznan! Me alegro de verte :-)

      Usuń